Argt inlägg

Det är inte lätt att vara ålänning i Sverige alla gånger. Och nu pratar jag inte om kulturella problem eller språkproblem. Det handlar om kontakt med myndigheter och liknande. Som när jag skulle anmäla mig till höstens kurser på studera.nu för några veckor sedan. Då skulle man logga in med sitt personnummer, men det gick inte för mig. Det berodde på att jag inte hade ett svenskt personnummer den första veckan när jag började på min utbildning, men jag har meddelat mitt personnummer till universitet (men det har tydligen inte kommit fram). I alla fall fick de på universitet stora problem med hur jag skulle kunna anmäla mig, det tog cirka två timmar innan de kom på en speciallösning.

Idag fick jag ett mindre trevligt brev från SSSB (Stockholms studentbostäder). Det stod att eftersom jag inte skickat in mina studiemeriter skulle jag bli uppsagd från min bostad. Jag har tills på fredag på mig! Men jag har inte fått någon information om det tidigare??? Tänk om jag skulle ha varit på Åland den här veckan och missat brevet! Sen gick jag in på SSSB:s hemsida och där stod det att alla som saknade svenskt personnummer måste skicka in sina uppgifter manuellt. Men jag har ju ett svenskt personnummer och det stod att det var universitet som skulle meddela det åt SSSB i så fall, vilket de inte har gjort! Fy f*n vad arg jag skulle bli om jag blev uppsagd från min bostad bara för att jag är ålänning.


Kommentarer
Postat av: Daniela

Åååh, vad irriterande! Förstår att du är arg, jag hade troligen blivit tokig :/ Tror inte att Studera nånsin har fungerat som det ska för min del, det där får de allt ordna upp nu! sur

2009-05-11 @ 20:43:29
URL: http://vivaladaniela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0